marți, 29 aprilie 2014

Piatra Rotării – Slon

28 iulie 2010

Piatra Rotării – Slon

    Din Starchiojd poti ajunge pe jos in satul Rotarea, de unde se poate urca pe Piatra Rotării. Aici se cunosteau urmele unor adăposturi construite pentru apărarea impotriva populatiilor migratoare, a tătarilor in special. Intr-un articol apărut in România pitorească, se spunea că pe această piatră, de fapt un delusor de cel mult 100 de metri inăltime fată de firul apei, s-ar afla o inscriptie a tătarilor si un trident săpate in stâncă. Nicolae Iorga a venit cu trăsura să vadă inscriptiile, dar n-a avut succes, nu s-a putut cătăra, a trimis pe cineva, care n-a găsit nimic. Ce am zis? Hai să văd eu ce e acolo. Am luat autobuzul din Văleni la Drajna de Jos si apoi la Starchiojd (Chiojdul Vechi). De acolo, am luat-o pe un râu, pe care nici acum nu stiu cum il cheamă, către satul Rotarea. Satul era pe stânga, că pe dreapta n-avea cum, că era apa. Niste case inghesuite una in alta, cred că avea fiecare doar vreo cinci-sase metri la stradă, la ulită vreau să spun. Si s-a terminat si asta. Drept in Piatra Rotării. O piatră-piatră cam crăpată peste tot, se ghiceau urmele a ceea ce ar fi putut să fie odată niste nise sau chiar chilii săpate in ea. Aproape de apă se văd niste trepte săpate in stâncă si niste găuri pe margine, cu diametrul de câtiva centimetri. Le suspectam de antice, dar prea se tineau bine. Neincrederea mi-a fost confirmată si de un localnic, la care de altfel am si inoptat. Fuseseră săpate intre cele două războaie (mondiale, nu dacice!) când apa mare impiedica trecerea către Cătina, un sat la doi kilometri, de unde drumul merge mai departe către Cislău si de aici către Pătârlagele. Iar găurile acelea erau dela balustradele de metal, dispărute si ele ca tot ce se putea fura. M-am apucat de căutat inscriptia tătarilor sau poate a hunilor sau poate a turcilor, dacă n-o fi fost a gepizilor, vandalilor, gotilor sau ostrogotilor. Am urcat prin stânga pietrei, se vedea o cărare destul de bătută, probabil de către animale domestice sau mai curând sălbatice. Am lăsat rucsacul in drum si intr-un sfert de oră am fost sus. Pe o potecă amenajată frumos, am mers cam la orizontală până in vârful Pietrei Rotării. Era plat, rotund, cu diametrul de vreo douăzeci de metri. Amenajat de oameni si asta nu de azi de ieri. Se vedea valea râului cum să spun, până departe si in sus si in jos. Vreun post de observatie cred că a fost, posibil si un turn de lemn. Multumit, am inceput să caut inscriptia. Am dat niste ture, din ce in ce mai jos, un singur perete s-ar fi pretat la asa ceva, dar se surpau mereu felii din el. Dacă a fost vreo inscriptie, a fost de mult. M-am intors la rucsac, unde mă astepta un om cu un pom tăiat lângă el. Imi văzuse rucsacul si mă astepta, bănuia că vreau să pun cortul acolo. Mi-a zis că nu e bună deloc ideea, acum două nopti dispăruse o capră din sat si nu ursul a luat-o. Că sunt ceva oameni ciudati prin păduri si că mai bine dorm la el. Mie imi cam pierise cheful de campare, asa că am zis un da hotărit. Terenul unde voiam să pun cortul fusese al alor lui, până i-a compactat pe toti, ca să poată fi mai usor supravegheati. Ei tin insă seama care unde si-au avut locul, si fiecare isi taie pomi din fosta proprie pădure, pe intuneric, dar există o intelegere tacită. pomul pe care tocmai si-l tăiase era pentru un cotet de păsări.
    Am ajuns la casa omului, m-a dus in camera mare, acolo unde se primesc oaspetii, mi-a arătat cei doi copii simpatici si nevasta. El mai lucra la Brasov tocmai, parcă la Autocamioane iar nevasta in Starchiojd, la IAS sau colectivă. De acolo le dădea voie să plece acasă cu sase cartofi pe zi, asa că se ajungeau cu mâncarea. In rest, de pe o zi pe alta. A doua zi dimineată am luat Rata la Drajna de Jos, am căutat urmele castrului roman dar nimic. Nici că se vedea ceva, nici indicatoare, nici oamenii nu stiau nimic. Am fost si la primărie să intreb, si m-au trimis la scoală să caut un profesor de istorie. Doar că uitaseră că era vacantă si se zburătăciseră toti. Si puteam să caut mult si bine, că de fapt era in Drajna de Sus! Dar să nu spuneti nimănui ce căutam! Si mă tot intebau ce căutam pe acolo si nu prea stiam ce să le răspund, asa că am luat un autobuz la Slon, dacă tot eram in zonă.
    Slonul parcă era o statiune balneo, dar fără turisti, fără magazine, fără indicatoare. Noroc că stiam un cuvânt-cheie. Ciungul. Le-am spus că vreau să ajung la Ciungu. S-au luminat la fată – ce expresie – si mi-au arătat drumul in sus si când s-o termina satul să o iau la stânga. Asa ii zicea locului, sau poate ii zicea La Ciugă, sau La Ciunga, unde citisem că a fost pe la anii 600-900 o cetate si unde s-au găsit cărămizi cu inscriptii runice, care s-ar afla acum la muzeul din Ploiesti. Pe acolo am luat-o si am mai si găsit si urmele săpăturilor arheologilor. Da, se vedeau urmele unor constructii, am găsit si o spărtură de cărămidă prost arsă si cam atât. Ei si ce să faci Ionescule acum, s-o iei inapoi la Bucuresti sau să incerci Marea Traversare, pe drumul cel mare al dacilor si romanilor, ba chiar si al românilor in primul război mondial – drumul Butii? Drumul fusese jalonat de trei castre romane, Drajna de Sus, Slon, Tabla Butii, de unde cobora in Tara Bârsei. In evul mediu, ca si mai demult pe aici se transportau cu carele butile de vin din zona Buzăului in Ardeal. Am stat un pic in fund, asa, ardeleneste, până a trecut un om cu un car cu doi cai si fără butie. I-am expus problema, s-a asezat si el la fel si mi-a zis că sunt băiat tânăr incă si e păcat s-o iau spre Tabla Butii. Abia sfâsiaseră ursii un cioban, nu era nici o săptămână. Asta a fost. Nici nu imi mai trebuia altă părere, i-am multumit si am coborit impreună in Slon. Iar Bucurestiul mă astepta.
    - Bună Bucurestiule!
    - Bună Ionescule, ce făcusi, ajunsesi la Slon?
    - Sigur că da!
    - Si cetatea de la Slon, aia din secolele VI-IX, o văzusi?
    - Păi să vezi, că nu prea era pe acolo …
    - Aoleo, dar cetatea din secolele IX-X, o văzusi?
    - Păi să vezi, că nici asta …
    - Dar ce făcusi pe acolo, nici pe aia de piatră de desupra lor n-o văzusi?
    - Păi să vezi …
    - Dar sti măcar că intre 1222-1241 fu construită la Slon o cetate de către cavalerii teutoni? N-o fi cea de piatră?
    - Păi stai asa…
    - Ah, termină cu bâlbâielile, nu te mai trimit pe coclauri, că ti-e frică ba de ursi, ba de hoti, ba de goti.
    - Oooo, ce bun esti tu Bucurestiule, cu trotuarele tale, cu tramvaie, cu lifturi, cu apă aproape caldă, cu aerul tău imputit …
    - Hai, hai, nu te obrăznici bucuresteanule, ora inchiderii, te rugai!
    - Pa!

3 comentarii

  1. Râul se numește Stemnic. Cătunul acela e de fapt un sat, numit nu Piatra Rotării, ci Rotarea. Iar până acolo se trece și prin Valea Anei. Ceva urme de funingine sau alte intervenții antropice se vedeau pr stânic, pe partea dreaptă, cum urcai pe potecă?
    Comentariu by 5165 — 1 august 2010 @ 22:54 |Modifică
  2. Asa este, Este sat si se numeste Rotarea. Memoria imi joacă feste. De râu n-am stiut niciodată cum se numeste, sau chiar am uitat. Valea Anei nu-mi dau seama care ar fi. Poteca pe care am urcat era la vreo zece metri de stânci. Nu se vedea nici o urmă de interventie antropică, tin minte că m-am uitat tot timpul după asa ceva. Se vedeau doar urme de surpături relativ recente, posibil de la cutremur, cum spunea localnicul cu care am vorbit. Mă bucur că ati citit notele mele succinte. Se pare că stiti bine zona. Pot să modific numele satului, asta chiar că este o greseală?
    Comentariu by cotoi — 1 august 2010 @ 23:51 |Modifică
  3. Valea Anei se desfășoară după Starchiojd, imediat după podul de la târg și după un mic grup de case. Satul începe practic de la micul cimitir de pe stânga drumului și continuă până aici: http://goo.gl/maps/L8ip , acolo unde este marcată greșit limita județeană (de fapt, centrul satului e către sud, spre Posești). Cum se termină Valea Anei, începe către est satul Rotarea (puteți modifica numele satului în postarea de mai sus). Piatra Rotării este numit doar masivul pe care ați urcat. Sper că explicația e clară și că v-ați mai lămurit puțin.
    Mulțumesc mult pentru răspunsul prompt.
    Comentariu by 5165 — 2 august 2010 @ 00:37 |Modifică

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu