miercuri, 30 aprilie 2014

Pietrele Rotării – noutăţi vechi

13 august 2010

Pietrele Rotării – noutăţi vechi

    Am dat de două foi rupte dintr-un almanah, probabil turistic. Cuprind un articol scris de rigurosul domn Silviu Dragomir, cunoscut filatelist și autor al multor note interesante privind in special Bucurestiul vechi, cartea Un București mai putin cunoscut trebuind citită neapărat.
    Articolul, Enigma de la Pietrele Rotării descrie o vizită de curtoazie la Rotarea, din 1980, făcută in speranta descifrării scrierilor parietale de acolo. Articolul este interesant atât prin rezolvarea misterului scrierii de acolo, cât si prin cele trei fotografii care ne lămuresc că avem de-a face cu un relief in plină evolutie. Nu mai există nici o masă a lui Troian, s-a surpat si nici relieful prezentat la inceputul articolului.
    Citez din articol, referitor la scriere:
    Procesul de pietrificare a surprins straturi de vegetatie pe care le-a inglobat in masa pietrei. Cind stinca a crăpat, despicătura a urmărit zonele de minimă rezistentă si a expus privirilor noastre tocmai”tiparele” vegetatiei ce imbracă aspectul unei scrieri foarte vechi.
    Si mai scrie domnul Silviu Dragomir:
    „… as dori să mai merg o dată pe acele meleagurisi să incerc să pătrund cu ochii mintii rostul acelor trepte săpate meticulos in stincă, dar care nu conduc nicăieri; să inteleg care este dispozitia găurilor din „Masa lui Troian” si ce explicatie ratională s-ar putea da; ce ascunde subsolul de la cetătuia naturală, aflată pe culme, lingă „strajă”.
    Ce bine ar fi fost să-mi cadă in mână acest articol atunci când am fost pe acolo. Mai sunt multe de aflat.
    __________________________________
    Completare
    Mi-am adus aminte că făcusem si eu niste poze cu asa numitele scrieri pe stânci, pe care le luasem insă drept ceea ce sunt, niste roci frumoase cu urme de plante fosilizate. Nu stiam că la ele se referea lumea când vorbea de scrierea ciudată de la Rotarea. Dealtfel una din roci este de la Rotarea si a doua de la Slon.

5 comentarii

  1. Extrem de interesant! Și totuși s-au mai scris lucruri despre aceste zone…
    Am să apelez din nou la bunăvoința dumneavoastră să vă întreb dacă se mai păstrează undeva anul și numele revistei.
    Comentariu by 5165 — 13 august 2010 @ 00:55 |Modifică
  2. Articolul dlui S.Dragomir nu este dintr-o revista, este dintr-un almanah turistic probabil, nu cunosc anul. Daca doriti, va pot trimite prin e-mail cele trei pagini ale articolului, scanate. Poza cu mina ati primit-o? Mi-am adus aminte ca am facut si eu niste poze cu asa numita scriere, asa ca o sa mai fac o completare.
    Comentariu by cotoi — 13 august 2010 @ 10:26 |Modifică
  3. Da, am primit, mulțumesc mult. V-am trimis confirmare și prin e-mail. Dacă mi-ați putea trimite paginile, v-aș fi recunoscător.
    Comentariu by 5165 — 13 august 2010 @ 15:59 |Modifică
  4. sa inteleg ca este vb de Piatra Rotarii de pe langa Catina !!! Am fost acum un an acolo, mi`a spus un om de al locului ca au vrut cei de la armata sa o arunce in aer. Trimite`mi si mie tot articolul scanat te rog.
    Comentariu by wolfwie — 3 noiembrie 2010 @ 11:39 |Modifică
  5. Dă-mi te rog o adresă de e-mail la cornelius_ionescu@yahoo.com
    Da, acolo este, lângă Cătina. Multe capete seci cu idei cel puţin proaste.
    Comentariu by Cornelius Ionescu — 3 noiembrie 2010 @ 15:59 |Modifică

3 comentarii:

  1. Articolul Silviu Dragomir - Enigma de la Pietrele Rotării a aparut in Almanah Turistic 1982, pg. 69-71.
    Ing. Silviu Nicolae Dragomir a publicat mai multe carti, in cateva a dezvoltat tema din articol cu elemente noi.
    Pietrele Rotarii apartin de teritoriul administrativ al comunei Starchiojd.

    RăspundețiȘtergere
  2. Exista si o legenda despre care nu a povestit prea multi cum ca la Pietrele Rotarii daca reusesti sa descifrezi scrierea din rocile frumoase cu urmele de plante fosilizate, niste roci de forma unor stanci ca precum pereti unei pesteri ajung printr-o putere sa se ridice la nivelul unui acoperis de case , chiar cu 1,5 metri mai sus si de acolo incep a se roti. Rotirea se produce in baza unor curenti magnetici care au polaritati alternative si cand cind intalnesc piatra stancoasa de la inaltime o rotesc si tot o rotesc, ca o moara, si ajunge la un moment dat sa se deplaseze o mica distanta si acolo iar se roteste si se tot roteste. Intr-un final ea ar disparea ca Fata Morgana , turistii ajungand sa creada ca au avut doar o simpla vedenie si ca piatra este de fapt stanca de acolo, dar ea in fapt ajunge la un moment dat sa se roteasca la inaltimea precizata.

    RăspundețiȘtergere
  3. Printre vestigile rupestre din Muntii Buzaului se numara "Firida" de la Pietrele Rotari, un ansamblu deosebit unde s-a descoperit ca de un secol ar exista mostre dintr-o scriere foarte veche , similara scrierii cuneiforme. Aceste scrieri au fost cercetate de istoricul Nicolae Iorga prin anul 1906, care s-a suit la Valenii de Munte, intr-o birja, a trecut apoi pe la castrul Drajna, prin vecile sate Batrani si Starchiojd si a ajuns in zona Rotara pentru a verifica veridicitatea zvonurilor.
    Aceste pietre sunt asociate de o rotire , care ar incredinta accesul la o scriere foarte veche medescifrate, incrustate pe stanci. Asa au luat nastere si versurile:
    "Am cioplit piatra si lemn
    Ca sa las pe lume semn."
    Aici pasunile verzi si bogate urca pana sub poala padurilor aflate la zeci de metri de o parte si de alta de Culmea Romei sau Culmea Ramei unde se termina cu un promontoriu de piatra, fasonat patratic, cunoscuta ca "Masa lui Troian" o mare capetenie a tracilor cu mai bine de 1000 de ani inaintea romanilor care au venit pe aceste meleaguri.
    Pe culme, exista un fel de FORT natural, o stanca mult ridicata ce permite un loc optim de supraveghere a imprejurimilor, denumit "La straja." In dreptul mesei exista o pestera drept adapost, o Firida, cea mai rupestra pestere cunoscuta de Nucu - Alunis.

    RăspundețiȘtergere